De één speelt in zijn vrije tijd tennis, de ander leest liever een boek. Zoekt u iets met meer spanning, iets dat uw vaardigheden op de proef stelt en waarbij u letterlijk en figuurlijk uw horizon verbreedt? Dan is de opleiding tot sportvlieger echt iets voor u!

Er zijn twee soorten sportvliegbrevetten:

  • LAPL (Light Aircraft Pilot Licence), met dit brevet bent u bevoegd om in heel Europa te vliegen op Europees geregistreerde vliegtuigen. 
  • PPL (Private Pilot Licence), met dit brevet bent u ook bevoegd om in heel Europa te vliegen en u kunt wereldwijd een gelijkstelling voor elk willekeuring land aanvragen.

 

Bij beide opleidingen tot sportvlieger wordt u klaargestoomd om zelfstandig de lucht in te gaan en leert u alles wat u als piloot moet weten zodat u veilig het luchtruim in kan. U zult merken dat de vrijheid die u ervaart als sportvlieger iets unieks is.

U heeft geen specifieke vooropleiding nodig om te leren vliegen. Iedereen met een passie voor vliegen, kan het leren.
Onze jongste leerling is 17 jaar, de oudste tikt de 90 aan. Dus iedereen is van harte welkom!

Wilt u meer informatie? Meld u dan aan voor onze kennismakingsochtend of boek een proefles.
 

Nu boeken

Medische keuring

Iedereen die in het bezit is van een vliegbrevet of bezig is met de opleiding voor een brevet, dient een vliegmedische keuring te ondergaan.

Voor een bewijs van bevoegdheid als privévlieger (LAPL of PPL) dient u goedgekeurd te zijn voor het medisch certificaat klasse 2. Voor een bewijs van bevoegdheid als beroepsvlieger (CPL) of verkeersvlieger (ATPL) dient u over een medisch certificaat klasse 1 te beschikken.

Wij werken samen met AEC medicals, een keuringinstituut wat is gevestigd op Breda Airport en een gecertificeerd centrum is dat alle vliegmedische keuringen mag verrichten. AEC beschikt tevens over een NEN en ISO 9001-2000 certificaat. Heeft u een inhoudelijke vraag over de medische keuring neem dan contact op met AEC via: info@aecmedicals.nl.

Als klant van Breda Aviation ontvangt u bij AEC medicals een korting op uw initiële of herhalings keuring. Dan dient de aanvraag voor de medische keuring via onze balie te verlopen. Mailt u dan onze baliedames met de vraag of zij de afspraak voor u maken.

Mail ons

NOTE:

Er komen bij ons veel vragen binnen over het verschil in de geldigheidsdatum van PPL en LAPL die vernoemd is op een Medical. De EASA wetgeving stelt het volgende hierover:

Het PPL(A) licence draagt de rechten van een LAPL licence in zich. Dus een PPL(A) houder, vliegend met een toestel onder LAPL condities (<2000kg, max 3 passagiers, geen IFR) van wie het Medical klasse 2 is verlopen, mag op het Medical doorvliegen tot de genoemde LAPL verloopdatum onder LAPL condities.

Let wel op: Bij het vernieuwen of vervangen van uw PPL(A) licence (na verlies of einde geldigheid) moet wel weer een geldig Medical klasse 2 worden overlegd. Indien geen geldig klasse 2 Medical kan worden overlegd, dan kan men het PPL laten downgraden van PPL- naar LAPL-FCL.

Haal uw radiobevoegdheid

Wilt u het certificaat voor radiobevoegdheid behalen? Dan kunt u terecht bij Breda Aviation.

Voor deze live e-learning cursus heb je een computer met internet nodig en een microfoon, oortjes of headset. Je dient eenmalig een communicatieprogramma te installeren waardoor je kunt communiceren met de instructeur. Nadat je bent ingelogd, meestal tezamen met zo'n 3-6 medecursisten, kun je met de cursus aanvangen. Je ontvangt vooraf het cursusmateriaal voor de 6 lessen. Op deze manier kun je op professionele wijze een RT cursus volgen terwijl je de deur niet uit hoeft. De cursus sluit geheel aan bij de exameneisen van IL&T.

Het examen wordt afgenomen door de instructeur waarmee je hebt geoefend tijdens de online lessen. De instructeur bepaalt of de 6 lessen voldoende zijn afgesloten en of de cursist mag deelnemen aan het RT-praktijkexamen. Elke cursist die examen mag doen, krijgt een datum en tijdstip door wanneer hij/zij kan inloggen om het examen af te leggen.

Wilt u meer informatie over deze cursus of wilt u zich inschrijven? Neem dan vrijblijvend contact op met onze baliedames.

Mail ons

Language proficiency test

Breda Aviation biedt u de mogelijkheid om uw LPE certificaat te behalen. Dit certificaat is verplicht voor alle piloten die de cursus Radio Telefonie hebben gevolgd.

De LPE test is een test die door alle piloten over de hele wereld gedaan moet worden. De ICAO vindt het noodzakelijk dat piloten in staat zijn om, in redelijk Engels, “een niet-standaard situatie“ duidelijk te maken. Het is tenslotte van essentieel belang dat een piloot goed kan communiceren als de situatie daarom vraagt.

LPE test

De test vindt online plaats op een zelf te bepalen tijdstip en plaats en je bent een computer nodig die aangesloten is op het internet + een webcam en een microfoon (zitten in de meeste laptops standaard ingebouwd).

Voorafgaand aan de test moet je een kopie van het paspoort uploaden wat wordt gebruikt voor identificatie. Tijdens de test krijg je een luchtvaart gerelateerd interview en je moet vooraf opgenomen vragen beantwoorden.

Tijdens de test moet de kandidaat aantonen dat hij/zij voldoende kan communiceren in de Engelse taal in een luchtvaart omgeving. Het minimum niveau wat moet worden behaald is ICAO Level 4. De ervaring leert dat nagenoeg iedereen in een keer het vereiste niveau haalt.

U kunt zich aanmelden voor de LPE test via onze baliedames.

Mail ons

In het donker vliegen is een compleet andere ervaring dan overdag. Want daar waar u overdag (meestal) goed kunt zien waar u naartoe vliegt, wordt het zicht 's nachts sterk door de duisternis beperkt. Ook is het elke keer een beleving om te zien hoe het nachtelijke landschap verlicht wordt door ontelbaar veel lichtjes.

U mag echter niet zomaar 's nachts het luchtruim in, hiervoor dient u eerst uw nachtbevoegdheid (ook bekend als night rating) te behalen.

Eisen behalen night rating

U dient bij een ATO 5 uur grondschool te volgen en 5 praktijk nachturen te vliegen met een instructeur. Breda Aviation beschikt momenteel over 1 type vliegtuigen waarop u deze opleiding kunt volgen: Een Tecnam P2010.

Waar kunt u nachtvliegen

Sinds 1 januari 2020 is het ook toegestaan om in Nederland om Nacht VFR te vliegen. Daar waar vliegvelden open zijn kunt u nacht VFR vliegen. In Nederland zijn de mogelijkheden beperkt. In het buitenland zijn er meer vliegvelden die hierop ingericht zijn.

Nachtvlucht vanaf Breda Airport

We vertrekken aan het einde van de middag (rond 16.45 uur) vanaf Breda Airport naar Duitsland of België, afhankelijk van de weersomstandigheden. Na een overnachting aldaar vliegen we vroeg terug naar Breda Airport.

Wilt u meer inormatie over onze nachtvluchten?

Mail ons

Veel mensen ervaren een soort van leegte nadat ze klaar zijn met hun PPL opleiding. ‘Ik heb mijn rondjes rond de kerk gevlogen en wat nu?’ 

Een mooie optie om uw vliegervaring te vergroten is onze cursus Advanced Flight Training (AFT). In deze cursus gaan we verder waar de PPL opleiding gestopt is. De cursus AFT is er volledig op gericht om een betere beheersing van het vliegtuig te verkrijgen. Door middel van het vliegen van verschillende manouvers leert u het vliegtuig veel beter te beheersen. Om misverstanden te voorkomen, het is geen aerobatic opleiding! 

In ongeveer tien tot vijftien lessen leert u ground reference manouvers zoals S-turns, eights along a road, eights on pylons. Ook leert u diverse performance manouvers zoals steep sprirals, power on stalls, lazy eights en chandelles. Tevens zullen we nog extra circuit oefeningen doen. 

Speciaal voor de AFT is er een nieuwe syllabus geschreven. Als u aan deze cursus begint, zullen al uw resultaten worden genoteerd in een file. Indien u alle oefeningen met een positief resultaat hebt doorlopen, ontvangt u tijdens de winguitreiking een certificaat en een gouden wing. 

Interesse in onze AFT cursus? Meld u aan via onze baliedames.

Mail ons


Referentie Bart Monster:

Opleiding AFT is dat nu een aanrader?

Het begon met een informatieavond over Advanced Flight Training (AFT) en wat deze training nu inhoudt.

Tijdens de avond raakte ik enthousiast en dacht “misschien doen”, maar ja je moet wel investeren in met name tijd voor de lessen.

Besloten om de AFT te gaan doen. Na de eerste les werd ik gelijk gegrepen door het beter leren vliegen - beheersen van de kist. Naarmate de lessen vorderde werd ik steeds enthousiaster, maar hoezo dan? Door de vele, in totaal 16, verschillende oefeningen en handelingen. Hierdoor ging ik het toestel nog beter onder controle krijgen.

Zoals wij allen weten is het landen een zeer belangrijk onderdeel bij het vliegen. Door de zes verschillende landingsoefeningen durf ik te stellen dat het landen bij mij echt vele malen beter gaat dan in het verleden.

De training heb ik met zeer veel plezier gevolgd en uiteraard ook weer veel van geleerd. Dit alles door onze trainer Jan Broeder. Hierbij mijn complimenten aan het adres van Jan, over hoe hij deze training vorm geeft en je blijft uitdagen. Jan gewoon TOP!

Samengevat een aanrader dus.

Multi Crew Cooperation voor General Aviation

Samen vliegen is leuker, gezelliger en veiliger. Met meer kennis in de cockpit kunnen vliegers elkaar aanvullenDe ervaring heeft echter ook geleerd: Waar mensen werken worden fouten gemaakt en dit kan verergeren als mensen moeten gaan samenwerken. 
 
Vandaar dat wij een nieuwe training hebben ontwikkeld waar wij u leren hoe 2 piloten beter en efficiënter kunnen samenwerken zodat de veiligheid verbeterd wordt. Dit doen we in kleine groepjes van 6 vliegers waarbij we eerst door de theorie gaan (het ontstaan van MCC) en dit vervolgens samen in de praktijk gaan brengen. 

Op 4 zaterdagochtenden oefenen we, met behulp van een mockup-opstelling van de Aquila 211, hoe we PILOT FLYING en PILOT MONITORING gaan worden. We simuleren "profiel situaties" waarbij we acteren hoe we dit in praktijk doen, en vooral hoe we dit nog beter kunnen doen! Zoals taxiën, take-off, aankomst vliegveld, en-route en eventuele noodsituaties. Door het regelmatig wisselen van functie PILOT FLYING en PILOT MONITORING leren we efficiënter met elkaar samenwerken. Waarbij we altijd in het oog houden dat de PILOT FLYING de Captain blijft, maar dat zijn/haar werkdruk verminderd wordt door de PILOT MONITORING
 
Tarief                    : € 195,- voor de gehele theorie opleiding.
                               Praktijkvliegen wordt berekend tegen de normale tarieven (vliegtuighuur + instructeur).

Interesse in onze MCC training? Meld u aan via onze baliedames

Mail ons