Breda Airport van MOGAS naar UL94

De Aquila vloot van MOGAS naar UL94

De afgelopen maanden hebben we diverse gesprekken gevoerd over de toekomst van vliegen op Breda Airport. Net als de gehele GA moeten we maatregelen nemen op het gebied van duurzaamheid.

Om deze reden gaan we zien dat loodhoudende brandstoffen gefaseerd zullen worden vervangen. Het gevolg voor nu is dat Breda Airport versneld ruimte maakt voor UL94 door afscheid te nemen van MOGASDe volgende beweging zal zijn om op een nadere te bepalen moment AVGAS 100LL (loodhoudend) te vervangen voor UL94.

De consequentie voor Breda Aviation is dat de Aquila vloot z.s.m. van MOGAS naar UL94 moet transformeren. Om dat zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn we een testperiode van 2 maanden ingegaan waarbij de PH-BAE op UL94 loopt. Tot die tijd vliegt de gehele Breda Aviation vloot op AVGAS.

We verwachten medio mei de gehele Aquila vloot op UL94 te laten overgaan.

 

Voor- en nadelen

De overgang van MOGAS naar UL94 heeft voor- en nadelen.

Voordeel is dat UL94, in verhouding tot MOGAS, een echte Aviation brandstof is en dat wij verwachten dat deze brandstof, na gedegen testen, beter zal zijn.

Nadeel is dat deze transformatie kosten meebrengt aangezien UL94 duurder is dan MOGAS. Hiernaast moeten er investeringen gedaan worden om deze energie-transitie in te gaan. Deze investering resulteert in een algehele verhoging voor alle brandstoffen.

 

Verhoging tarieven

Deze kosten, voor UL94 en de transitie, hebben we geprobeerd af te wenden en dat is slechts deels mogelijk gebleken. Om deze reden zijn we genoodzaakt om onze tarieven te verhogen per 1 mei 2024.

De nieuwe tarieven zijn terug te vinden bij 'Pilot and Student Information' in BredaPedia.

Geplaatst op: 09-04-2024